FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    דיני משפחה: המבחנים להכרה כידועים בציבור

    על המושג "ידועים בציבור", כיצד יכול זוג לקבל הכרה של ידועים בציבור, ומה הזכויות העומדות בפניהם עם הגדרת המעמד, כל המידע בכתבה שלפניכם.

    חיים כידועים בציבור מהווים חלופה לנישואים עבור זוגות שאינם מעוניינים או אינם יכולים להינשא בישראל. הבחירה לבנות חיים משותפים ללא מסגרת נישואין היא בחירה שהולכת ונהיית רווחת יותר מדי שנה, והיא מלווה בזכויות מסוימות שניתנות לבני הזוג. כדי לקבל את אותן זכויות, יש לקבל הגדרה חוקית בתור ידועים בציבור.

    תוכן עניינים

    ההכרה הזו אפשרית לאחר בדיקה של בני זוג שמעוניינים לקבל הכרה כידועים בציבור, ולפניכם המידע על הבדיקות הללו ומימוש הזכויות שנלוות למעמד.

    אילו מבחנים להכרה כידועים בציבור קיימים בישראל?

    ישנם שני תנאי סף שנקבעו עבור זוגות מעוניינים להיות מוכרים כידועים בציבור: חיי משפחה וניהול משק בית משותף:

    חיי משפחה: המבחן של חיי משפחה כולל בתוכו את כל מה שמוגדר כיחסי משפחה נורמטיביים על פי חוק. תחת ההגדרה הזו, על מנת שבני זוג יוכלו להיות מוכרים כידועים בציבור, עליהם לנהל חיי משפחה – על כל המשתמע מכך: קיום יחסי אישות, קיום יחסי קרבה ואינטימיות רגשית של בני זוג, והשתתה של יחסי נאמנות ומסירות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      המבחן הזה מאפשר לראות האם מערכת היחסים בין בני זוג מדמה מעמד של זוג נשוי. מרכיב מרכזי נוסף במבחן הזה הוא קיום של יחסים ארוכי טווח. זוגות שמקיימים קשר קבוע וארוך נתפסים כזוגות שהצדדים שבהם נושאים באחריות זה כלפיי זה, ושבני הזוג קשורים זה לזה בגורל חיים.

      ניהול משק משותף: ניהול משק בית משותף הוא מבחן נוסף עבור זוגות שמעוניינים להיות מוכרים כידועים בציבור. מה נופל תחת ההגדרה הזו? מגורים תחת קורת גג-אחת, ניהול משק בית באופן שוטף, ניהול חשבון בנק משותף, ועוד. ההגדרה הזו נותנת לחיי משפחה אופי מוגדר, ויש להציג ראיות על ניהול משק בית משותף.

      כלומר, כדי לקבל הכרה כידועים בציבור, יש להציג ראיות שמראות על קרבה זוגית וניהול של חיים משותפים.

      מבחן ההכרה כידועים בציבור: כיצד הזוג נתפס על ידי הציבור?

      פרמטר נוסף שמגדיר אם בני זוג יוכרו כידועים בציבור הוא התפיסה הציבורית; בני זוג שמעוניינים לקבל הכרה כזו צריכים להראות גם קרבה משפחתית. כלומר, סביבתם הקרובה של בני הזוג (קרי חבריהם ובני משפחתם) צריכים לדעת שהזוג נמצא במערכת יחסים. ישנם מקרים שבהם הסביבה הקרובה של בני זוג כלל לא יודעת על מערכת היחסים, או אינה הכירה את הצד השני. במקרים הללו, ההכרה כידועים בציבור עלולה להיות סבוכה יותר.

      קבלת הכרה במעמד כידועים בציבור

      המטרה של הכרה ציבורית עבור זוגות היא קבלה של זכויות שניתנות מתוקף המעמד הזה.

      חתימה על 'חוזה חיים משותפים' בתיווך של עורך דין מאפשר לקבל תוקף חוקי כידועים בציבור. מדובר בחוזה לכל דבר שמוגש לבית משפט לענייני משפחה, והוא מאפשר להבטיח את ביטחונם המשפטי של שני בני הזוג. בנוסף, כדי לקבל הכרה במעמד הזה במוסד לביטוח לאומי, יש למלא שאלון ייעודי ולהגישו למוסד לביטוח לאומי. בטופס זוגות יידרשו לתת פירוט אודות מערכת היחסים שלהם, לצד תצהיר של שני עדים שמכירים את בני הזוג ואת טיב יחסיהם.

      לאחר הגשת המסמכים וההצהרות, המוסד לביטוח לאומי יבחן את הנושא ויחליט האם להעניק הכרה במעמד כידועים לציבור. מתוקף המעמד הזה, ידועים בציבור זכאיים למספר זכויות על פי חוק:

      זכויות כלכליות

      זכויות שזהות כמעט במלואן לזכויות כלכליות של זוגות נשואים. הסייג לזכויות האלו הוא אי-תשלום פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר עקב מעבר דירה למטרה של מגורים עם ידוע בציבור. סייג נוסף הוא נקודות זיכוי ממס הכנסה שמתייחסות לבני זוג של ידועים בציבור.

      זכויות בגין פרידה מבן הזוג

      אם זוגות ידועים בציבור בוחרים להיפרד, יש להם זכויות מסוימות בעקבות הפרידה: למרות שאין הסכם נישואים בין בני הזוג, עדיין חלה חובת תשלום מזונות על ידי הגבר לאישה, אין הבדל בהסדרי משמורות של זוגות נשואים שנפרדו וזוגות ידועים בציבור שנפרדו. בנוגע לנכסים – יש לבחון כל מקרה לגופו כדי לקבוע כיצד לחלק רכוש משותף ורכוש פרטי של בני הזוג.

      זכויות הוריות

      מעמדם של ילדים ביולוגיים שנולדו לידועים בציבור זהה למעמדם של ילדיהם של זוגות נשואים. בנושא האימוץ, בעבר נקבע כי ידועים בציבור אינם יכולים לאמץ יחדיו ילדים, אולם פסיקה בבית המשפט לענייני משפחה בעיר באר שבע אפשרה לידועים בציבור לאמץ ילדים באופן חוקי.

      זכויות בהליכים משפטיים

      זכויותיהם של ידועים בציבור זהות לזכויותיהם של זוגות נשואים בכל הנוגע לדיונים בבית משפט.

      זכויות ירושה

      ידועים בציבור רשאים לרשת זה את זה במקרה של פטירה (בתנאי שאחד מבני הזוג לא היה נשוי לאדם אחר בשעת הפטירה). סייג נוסף הוא ירושה במקרים שבהם אין צוואה שקובעת שרכושו של הנפטר צריך לעבור לבן/בת זוגו.

      בשנים האחרונות חלו שינויים חיוביים בכל הנוגע להכרה בזוגות כידועים בציבור. ההגדרה של בני זוג בעלי זכויות הולכת ומתרחבת, וכן הזכויות שנלוות לזוגות שאינם נישואים. כדי לממש את הזכויות האלו, חשוב לעבור תחילה את ה'מבחנים' הנדרשים על פי חוק. מילוי טפסים, חתימה על חוזה חיים משותפים, ומתן הצהרות מדויקות יעזרו לכם להשיג את המטרה, ועם עורך דין ידועים בציבור לצידכם – אתם תגדילו את הסיכוי להכרה כידועים בציבור באופן משמעותי.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף