FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין בעקבות מחלה נפשית [מדריך משפטי]

    גיליתם שבן הזוג לוקה במחלת נפש שמעיבה על חיי הנישואין שלכם, עד כדי כך שאתם מבקשים להתגרש ממנו. בישראל, על מנת להתגרש עליכם להוכיח כי יש לכם עילת גירושין מוצדקת. אחת העילות לגירושין היא עילה של גירושין בעקבות מחלה נפשית.

    גירושין בעקבות מחלה נפשית [מדריך משפטי]

    אך האם כל ליקוי נפשי מהווה עילה מוצדקת לגירושין? אילו מחלות נפשיות יחייבו את הלוקה בהן להתגרש? האם הלוקה בנפשו יחויב בתשלום פיצויים לבן הזוג לו נישא? ומה מחיר ההסתרה של מחלה נפשית בטרם לנישואין?

    תוכן עניינים

    האם מחלת נפש היא עילה לגירושין?

    אחת העילות לגירושין בבית הדין הרבני היא עילה של מומים. בגדר עילה זו נכנסת גם מחלת נפש. לפיכך, בית הדין הרבני עשוי להמליץ, לחייב ואף לכפות גירושין, במקרים בהם מתגלה מחלת נפש אצל אחד מבני הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן לבטל נישואין בעקבות מחלה נפשית?

      במקרים בהם בן הזוג הלוקה במחלה נפשית הסתיר במכוון את מחלתו הנפשית מבן הזוג השני, ואם מדובר במחלה נפשית שהיא מהותית, שאילו בן הזוג השני היה יודע עליה בטרם הנישואין, הוא לא היה נישא לו, בית הדין הרבני יטה לחייב או לכפות גירושין.

      במקרים מסויימים של עגינות, בית הדין הרבני אף עשוי לבטל את הנישואין, בטענה כי מדובר בקידושי טעות שאינם מצריכים גט.

      אילו מחלות נפש עשויות לחייב גירושין?

      מחלות נפש שונות עשויות לחייב את הלוקה בהן בגירושין. כך למשל במקרים של דיכאון, מאניה-דיפרסיה, סכיזופרניה, התפרצויות אלימות, התקפים פסיכוטיים וכו'. גם במקרים שהמצב הנפשי מאוזן באותה העת, כאשר מדובר במחלה שלא ניתנת לריפוי, בית הדין עשוי לקבל את עילת הגירושין, במיוחד אם הלוקה במחלת הנפש מסרב לקבל טיפול ולהמצא במעקב פסיכיאטרי.

      מנגד לא כל ליקוי נפשי נחשב למחלת נפש שבהכרח תחייב בגירושין. כך למשל נפסק כי הפרעה טורדנית כפייתית (O.C.D), אינה מחלת נפש המהווה עילת גירושין כשלעצמה. אמנם מדובר בליקוי נפשי, אך החולה בעל יכולת שיפוט מציאות תקינה, משתלב בחיי החברה, מסוגל למצוא עבודה ואף לתפקד כאדם נורמטיבי, ועל כן ליקוי נפשי זה כשלעצמו לא יהווה עילת גירושין.

      לא כל ליקוי נפשי נחשב למחלת נפש שבהכרח תחייב בגירושין

      איך מחלה נפשית משפיעה על תשלום הכתובה?

      לזמן בו התגלתה מחלת הנפש, ישנה חשיבות רבה בהחלטת בית הדין הרבני על החיובים הכלכליים הנובעים מהגירושין, כגון כתובה, פיצויים, ומזונות אישה:

      בעיה נפשית שהחלה במהלך הנישואין

      בית המשפט יבחן מה הוא הגורם למחלת הנפש.

      מחלת הנפש התפרצה בין היתר בעקבות התנהלות בן הזוג השני שמבקש להתגרש – למשל במקרה שבן הזוג השני התעלל בבן הזוג אצלו התפרצה מחלת הנפש. בית הדין הרבני יקח זאת בחשבון לעניין החיובים הכלכליים הנובעים מהגירושין. בית הדין הרבני עשוי להטיל על הגבר תשלום מלוא הכתובה ופיצויים, בנוסף למזונות אישה גבוהים, או לשלול מאישה את זכויותיה לכתובה ולמזונות בהתאמה.

      מחלת הנפש התפרצה בשל גורמים שאינם תלויים בבן הזוג השני – בית הדין הרבני יתחשב במצבם של כל אחד מבני הזוג לעניין החיוב הכספי, מתוך הבנה כי מדובר במקרה מצער, על לא עוול בכפם של אף אחד מבני הזוג.

      בעיה נפשית שהחלה טרם לנישואין

      בעיה נפשית שהייתה ידועה לבן הזוג ("סבר וקיבל")

      • כאשר הבעל ידע על מחלת הנפש של אשתו בטרם לנישואין, ובכל זאת בחר להינשא לה, עילה זו לא תעמוד לו על מנת להימנע מהחיובים הכלכליים שצריכים לחול עליו. כאשר אישה ידעה על מחלת הנפש של בעלה בטרם לנישואין, ובכל זאת בחרה להינשא לו, עילה זו לא תעמוד לה כבסיס לתביעת פיצויים, חיוב כתובה או מזונות מוגדלים.

      בעיה נפשית שלא הייתה ידועה לבן הזוג ("מקח טעות")

      אם יוכח בפני בית הדין הרבני שבן הזוג אכן לא ידע על המחלה הנפשית או על חומרתה, וכי המחלה הנפשית הוסתרה ממנו, בית הדין עשוי לחייב את הגבר בתשלום כתובה פיצויים ומזונות גבוהים, או מנגד לשלול את זכותה של האישה לזכויות אלה.

      כיצד קובעים את מצבו הנפשי של בן הזוג?

      ככלל מצבו הנפשי של בן הזוג יקבע על פי ראיות ממשיות. כך למשל ניתן להוכיח את מצבו הנפשי באמצעות פסיכיאטר מומחה שיערוך חוות דעת מתאימה בעניינו, סיכומי אשפוז שנערכו, וכו'.

      מחיר ההסתרה של מחלה נפשית לפני הנישואין

      בשורה התחתונה, מחלה נפשית חמורה מהווה עילת גירושין, ובית הדין הרבני עשוי לכפות על הלוקה בנפשו להתגרש ואף לחייב אותו בפיצויים כספיים גבוהים, או לשלול זכויות כספיות, אם ידע על המחלה והסתיר אותה בטרם לנישואין.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף