FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    מדוע חשוב להתייעץ לפני שפותחים בהליך יישוב סכסוך?

    כנסת ישראל קידמה בשנים האחרונות הליך חקיקתי שנקרא "בקשה ליישוב סכסוך". הליך זה נועד להקל על סכסוכים משפחתיים, ועל הליכי גירושין בפרט. מאמר זה יסביר כיצד מתנהל הליך יישוב סכסוך וכן מדוע חשוב להתייעץ לפני שפותחים בהליך שכזה.

    תוכן עניינים

    מה כולל הליך יישוב סכסוך?

    מאז קידום ההליך, מסביר עו"ד יניב ערבה: כל אדם המעוניין להתגרש מבן זוגו צריך קודם כל, להגיש לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה בקשה ליישוב סכסוך.

    ב-45 הימים הראשונים של ההליך, מקיימים בני הזוג 4 פגישות מידע, הערכה ותיאום (המכונות "פגישות מהו"ת") עם אנשי מקצוע מטעם בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. בפגישות אלה מבינים אנשי המקצוע לגבי אילו נושאים יש הסכמה מצד בני הזוג ולגבי אילו נושאים אין הסכמה שכזו. אנשי המקצוע יכולים להאריך את השלב הזה ב-15 ימים, אם לדעתם יש צורך בכך.

    בחמשת הימים שלאחר מכן, על כל בן זוג לומר האם ברצונו להמשיך בניסיון להגיע להסכמות ללא דיון בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה לאחר מכן, ההליך לא מתקדם כלל במשך 15 ימים. ימים אלה מכונים "תקופת צינון". לאחר תום תקופת הצינון, מתחילים 15 ימים שבהם לראשון מבני הזוג שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך, יש "זכות קדימה" להחליט איזו ערכאה תדון בתביעתו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ייעוץ מגביר את הסיכוי להסכם הוגן

      כאמור, ב-45 הימים הראשונים של ההליך ליישוב סכסוך, מקיימים בני הזוג 4 פגישות מהו"ת. בשתי פגישות המהו"ת האחרונות, יכולים לנכוח גם עורכי דינם של בני הזוג. הדבר יכול בהחלט לגרום לכך שההסכם יכיל תנאים הוגנים הרבה יותר מהתנאים שהיו נקבעים לולא ייעוץ משפטי, שכן כל הצדדים מודעים לכך שנוכחות עורך דין לדיני משפחה גורמת לבדיקת ההסכם ותנאיו, ולכן, במקרים כאלה, הצדדים נמנעים מראש מלהכיל בהסכם תנאים שאינם הוגנים.

      יהיו שיטענו, שהרי נוכחותם של יתר אנשי המקצוע בפגישות המהו"ת, אמורה להבטיח שההסכם יכיל תנאים הוגנים בכל מקרה. ואולם, לא כך הדבר. יש לזכור שאותם אנשי מקצוע מנסים להוביל להסכמות בין בני הזוג אך הם אינם משפטנים, ולכן הם לא תמיד שמים לנגד עיניהם את כל זכויותיהם של הצדדים. לעומת זאת, עורך דין רואה באופן מלא את הסיטואציה המשפטית שבה נמצא האדם שמתייעץ איתו, ולכן הוא יודע כיצד יש לנסח את ההסכם ואילו תנאים עליו להכיל.

      ייעוץ גורם לבחירת ערכאה באופן מושכל יותר

      כאמור, לדברי עו"ד יניב ערבה – כל אדם המעוניין להתגרש מבן זוגו צריך להגיש בקשה ליישוב סכסוך – לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה. לרוב, לאדם שכזה אין ידע משפטי והוא לא יודע בצורה מספקת מהן ההשלכות של דיון בכל ערכאה. ייעוץ עם עורך דין גורם לאחרון להבין מה המצב המשפטי של אותו אדם, ולכן הוא יודע האם כדאי להגיש את הבקשה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה.

      בנוסף, ייתכן כי בזמן עיכוב ההליכים, צריך אותו אדם לבקש סעד זמני, כמו צו עיכוב יציאה מהארץ או מזונות זמניים. ייעוץ עם עורך דין מאפשר לו לדעת האם בכלל נכון וכדאי יש לבקש סעדים אלה מהערכאה השיפוטית, ואם כן – כיצד לעשות זאת.

      לסיכום, הליך יישוב סכסוך מתחיל ב-4 פגישות מהו"ת של בני הזוג עם אנשי מקצוע מטעם הערכאה השיפוטית הרלוונטית, ומסתיים ב-15 ימים שבהם למגיש הבקשה ליישוב סכסוך יש "זכות קדימה" להחליט איזו ערכאה תדון בתביעתו. לפני שפותחים בהליך יישוב סכסוך, חשוב להתייעץ עם עורך-דין שכן ייעוץ מגביר את הסיכוי להסכם הוגן, וכן גורם לבחירת ערכאה באופן מושכל יותר ומאפשר לדעת האם נכון וכדאי לבקש סעד זמני מהערכאה השיפוטית.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף