FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין בעקבות בגידה [מדריך משפטי]

    נישאתם בשמחה, גידלתם ילדים, וביום בהיר אחד, גיליתם שבן הזוג בוגד בכם וכל עולמכם התהפך. השאלות הרבות מציפות אתכם. האם ניתן להתגרש בעקבות בגידה? האם דין בגידה של אישה כדין בגידה של גבר? והאם אישה שבגדה בבעלה תפסיד את הזכויות שלה ברכוש המשותף?

    גירושין בעקבות בגידה [מדריך משפטי]

    בגידה היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר לגירושין בישראל, אך רגע לפני שאתם רצים לפעול בבהלה, ערכנו עבורכם את כל מה שחשוב שתדעו על גירושין בעקבות בגידה, במדריך המשפטי המקצועי שלפניכם.

    תוכן עניינים

    האם בגידה היא עילה לגירושין?

    גירושין בעקבות בגידה של האישה

    על פי הדין הדתי, בגידה של אישה נשואה עם גבר אחר נחשבת לעבירה חמורה ביותר של ניאוף והיא מחייבת את האישה בגירושין. האישה הבוגדת הופכת אסורה לבעלה ואסורה לגבר איתו היא נאפה – ולו אינה רשאית להנשא. כאשר מדובר באישה, אין זה משנה אם מדובר בבגידה חד פעמית או בגידה ממושכת, ומספיקה בגידה אחת על מנת לחייב בגירושין.

    יחד עם זאת, על מנת להוכיח בגידה יש להציג ראיות ממשיות, שהושגו באמצעים חוקיים. כך למשל לא ניתן לצלם אדם בניגוד לצנעת הפרט, ולא ניתן להתקין האזנות סתר על מנת להוכיח בגידה.

    חשוב לדעת, שאישה נחשבת לבוגדת רק אם היא הייתה עם גבר אחר. כאשר אישה נשואה נמצאת במצב אינטימי עם אישה אחרת, אין מדובר בבגידה המחייבת בגירושין. אף על פי כן, יתכן וניתן יהיה לעלות עילות גירושין אחרות שיחייבו את האישה בגירושין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      גירושין בעקבות בגידה של הבעל

      על פי הדין הדתי, בגידה של הבעל אינה מהווה עילה המחייבת בגירושין, יחד עם זאת, במקרים מסויימים בית הדין הרבני יפסוק על חיוב גירושין.

      כך למשל במקרים בהם מדובר בבגידה ארוכה ומתמשכת בשונה מ"מעידה חד פעמית", או במקרה של בגידות רבות עם נשים שונות, בית הדין עשוי לפסוק על חיוב גירושין.

      מה ההשלכות של בגידה על הגירושין?

      השלכות בגידה של אישה על הגירושין

      אם הוכח שהאישה בגדה עם גבר אחר, בית הדין הרבני יחייב או יכפה עליה גירושין. בנוסף בית הדין ישלול את הזכויות הכלכליות שלה והיא תאבד את זכותה למזונות אישה וכתובה.

      אם הוכח שהאישה בגדה עם גבר אחר, בית הדין הרבני יחייב או יכפה עליה גירושין

      השלכות בגידה של גבר על הגירושין

      אם יוכח כי הגבר בגד ובית הדין הרבני קבע כי מדובר בבגידה ממושכת או בגידות רבות המהוות עילת גירושין, בית הדין עשוי לחייב או לכפות עליו גירושין. בנוסף בית הדין עשוי לחייב אותו בתשלום מזונות אישה, בתשלום מלוא הכתובה, ולעיתים אף בתשלום פיצויים לאישה.

      האם בגידה משפיעה על משמורת ומזונות ילדים?

      משמורת ומזונות קטינים נקבע בהתאם לטובת הילד, ועל כן, בניגוד לזכויות הנובעות מעצם הנישואין, לבגידה אין השלכות על משמורת על הקטינים ומזונותיהם.

      האם בגידה משפיעה על חלוקת הרכוש?

      ככלל בית המשפט העליון פסק מספר פעמים, כי בגידה אינה משפיעה על חלוקת הרכוש, ואף ביטל בהליך בג"צ 8463/19, את פסק דינו של בית הדין הרבני הגדול לערעורים, שקבע חלוקת רכוש לא שוויונית בעקבות בגידה.

      וכך היה: בית הדין הרבני שקיבל לידיו תביעה של גבר שאשתו בגדה בו, פסק שבגידה ממושכת ורציפה יוצרת "שיתופיות מוחלשת", ועל כן האישה אינה זכאית למחצית מהרכוש, אלא לחלק קטן יותר בו. בית הדין נימק זאת בטענה כי אילו הגבר היה יודע על הבגידה, הוא לא היה מתכוון לשתף את האישה בכל נכסיו.

      בית המשפט העליון הבהיר שלבגידה לא הייתה כל השפעה על ניהול משק הבית הכלכלי. העליון הוסיף וביקר את החלטת בית הדין הרבני וקבע כי מדובר בניסיון חוזר של בית הדין הרבני להטיל סנקציה כלכלית על כך שהאישה נאפה בבעלה, ניסיון שנעטף בנימוק "שיתופיות מוחלשת", אך קושר קשר בין התנהגות מינית לבין זכויות כלכליות, קשר שבית המשפט העליון שלל לא פעם.

      לבסוף, בית המשפט העליון קבע פעם נוספת, באופן ברור ומוחלט, כי אין לשלול זכויות ברכוש למי שנקבע אשם בגירושין, ואין לתת משקל לבגידה בחלוקת הרכוש בין בני הזוג, גם כאשר מדובר בבגידה ממושכת עליה לא ידע בן הזוג.  

      השלכות הבגידה על מתן הגט והכתובה

      בשורה התחתונה, לבגידה של אישה השפעה על מתן הגט והכתובה, אך לא על חלוקת הרכוש והעניינים הנוגעים לילדים. לעומת זאת, בגידה של גבר נחשבת לחמורה פחות, והיא תשפיע על מתן הגט והכתובה, רק אם יוכח כי מדובר בבגידות מרובות או בבגידה ממושכת.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף