FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    חקירת מצ"ח בגין שימוש בסמים בצבא

    צה"ל רואה מקרים בהם חייליו משתמשים בסמים, כחמורים ביותר. נגד כל חייל הנתפס משתמש בסמים, ואף נגד כל חייל שחשוד בביצוע עבירת סמים, נפתחת חקירת מצ"ח. מאמר זה יסביר על חקירה זו.

    תוכן עניינים

    מה כוללת החקירה במצ"ח?

    ראשית, יש להבהיר שבתחילת כל חקירת מצ"ח בגין שימוש של סמים בצבא, מבהיר החוקר לחייל שהאחרון נחקר כעת בחשד לשימוש בסמים. לא קיימים מקרים בהם חייל שנתפס משתמש בסמים או חשוד בשימוש בהם, מזומן לחקירת מצ"ח וכשהיא מתחילה הוא עדיין לא יודע מדוע זומן אליה.

    החקירה כוללת שאלות בע"פ, והחייל הנחקר בוחר האם להשיב עליהן, או לשמור על זכות השתיקה. אם, למשל, נשאלת אותה שאלה יותר מפעם אחת, לחייל הזכות להסב את תשומת לב החוקר בכך שהשאלה כבר נשאלה. בנוסף, לחייל הזכות לכתוב את הנאמר בחקירה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בחלק מהחקירות אין חוקר אחד אלא שניים, שאחד מהם תקיף יותר ואולי אף בוטה וכביכול מאיים יותר מהשני. בחלק מהחקירות החוקר אומר לחייל שהחברים ליחידת האחרון הפלילו אותו, כלומר אמרו שהוא אכן השתמש בסמים. לחייל הזכות לבקש לראות הוכחה לכך. על החייל לזכור שהחקירה מתועדת ומוקלטת, ושאסור לו לדבר עם עדים.

      בחלק גדול מחקירות אלה, מבקש החוקר דגימת שתן מהחייל, שרשאי לסרב לכך, אלא אם קצין בכיר במשטרה הצבאית הוציא צו בשם "צו קש"ב", ואז הסירוב לדגימת שתן נחשב לעבירה צבאית. החקירה במצ"ח אינה מתנהלת ברציפות, ולחייל זכות לאכול, לשתות וכן לישון בין שלביה. בתום החקירה, החייל לרוב משתחרר, אם דבק בגרסתו שלא ביצע כל עבירת סמים. אם לא עשה כן, הוא לרוב מובא להארכת מעצר.

      זומנתי לחקירה במצ"ח. כיצד עלי לפעול?

      ההתנהלות בחקירה במצ"ח תלויה בשאלה האם החייל שזומן לחקירה אכן השתמש בסמים.

      אם הוא כלל לא השתמש בסמים, הרי שאין לו ממה לחשוש, אך חשוב שידבק בגרסתו שהוא חף מפשע, ולא "ייפול במלכודות" שינסה להציב בפניו החוקר (למשל – ייתכן והחוקר יציג בפניו קלסר ויטען שהוא מכיל עדויות רבות נגדו, ולכן כדאי שהחייל יודה באשמתו, או שייתכן והחוקר יגיד לחייל שאם לא יודה באשמה – לא יקודם בצבא).

      אם החייל שזומן לחקירה אכן השתמש בסמים, עליו להתייעץ עם עו"ד צבאי, שהודות לידע שלו ולניסיונו הרב, יכול לייעץ לחייל איך להתכונן לחקירה ואיך להתנהל בה. עם זאת, חשוב להבהיר שזה אינו מצב אידיאלי. עבירות סמים הן חמורות ביותר, ולכן חשוב להימנע מראש מלבצען, ולא לסמוך על כך שייעוץ משפטי לפני חקירת מצ"ח יפתור את כל הבעיות וימנע עונש.

      לסיכום, נגד כל חייל הנתפס משתמש בסמים או חשוד בביצוע עבירת סמים, נפתחת חקירת מצ"ח. החקירה כוללת שאלות בע"פ, שהחייל יכול להשיב עליהן או לשמור על זכות השתיקה. החקירה מתועדת ומוקלטת ואחת מהפעולות השכיחות בה היא בקשתו של החוקר דגימת שתן מהחייל, שרשאי לסרב לכך אלא אם הוצא צו קש"ב. בתום החקירה, החייל משתחרר אם דבק בגרסתו שלא ביצע כל עבירה, ואם לא עשה כן, הוא צפוי להיות מובא להארכת מעצר.

      חייל שזומן לחקירה במצ"ח אך בפועל לא השתמש בסמים, לא צריך לחשוש, אך חשוב שידבק בגרסתו שהוא חף מפשע, ולא "ייפול במלכודות" החוקר. אם הוא אכן השתמש בסמים, עליו להתייעץ עם עו"ד צבאי, אך חשוב להבהיר שעבירות סמים הן חמורות ביותר וחשוב להימנע מהן מראש.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף