FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    הערכת נכסי קריירה ומוניטין לצורך חלוקת רכוש בגירושין

    תוכן עניינים

    גיל הנישואין הממוצע בישראל והשפעותיו

    בישראל גיל הנישואין הממוצע לנשים נע בין 24 ל25 ולגברים באזור גיל 27. למרות זאת, בעיקר בשל הגיוון הקהילתי הרב בישראל- קיימים זוגות רבים שנישאים בגיל מוקדם יותר. בדרך כלל במגזרים דתיים או שמרנים יותר.

    כאשר מדובר בזוג שנישא בגיל צעיר ולעיתים גם בזוגות שנישאים בשלב מאוחר יותר לא פעם יהיו בני הזוג חסרי השכלה אקדמאית וטרם יפתחו לעצמם קריירה עצמאית ומפותחת. במצבים כאלה, יקרה לא פעם שגידול הילדים ייפול על כתפיו של אחד מבני הזוג שישקיע את מיטב אונו בילדים ובכך יאפשר לבן הזוג השני להתפתח מבחינה לימודית ומקצועית.

    אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד?

    כשמדובר במצבים שבהם אחד מבני הזוג מקדיש את עצמו לטובת פיתוח המשפחה והבית המשותף, יכולת הפיתוח העצמי שלו מצטמצמת באופן ניכר. הוא מוגבל ביכולתו לרכוש ידע אקדמי או להתפתח מקצועית. כאשר בערוץ מקביל בן הזוג האחר משכיל ומתפתח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הבחירה של אחד מבני הזוג לשאת בנטל המשפחתי ולשים את עצמו בצד נובעת בדרך כלל מהמחשבה שאם הזמן העמל יישא פירות ויניב לבני הזוג הכנסה משמעותית ורווחה כלכלית משמעותית. אולם, כשבמצב כזה מחליטים בני הזוג התגרש קורה שצד אחד יוצר נשכר- בעל קריירה מפותחת והשכלה בעוד האחר יוצא ללא השכלה או קריירה וללא הפירות שחשב שיפיק בדיעבד מעמלו למען הבית המשותף.

      זמן שווה כסף?

      מנקודת המבט של בן הזוג שהקדיש את זמנו למשפחה ולא זכה לקבל מפירות העמל של בן זוגו חלוקת הרכוש בגירושין עשויה להיות לא שוויונית. זאת בשל העובדה שהזמן שהשקיע במשק הבית נתן את האפשרות לבן הזוג השני לפתח את עצמו, לצבור לעצמו מוניטין ונכסי קריירה. נכסים שלא היו מתאפשרים ללא ההקרבה והסיוע שקיבל. המוניטין ונכסי הקריירה שצבר בן הזוג שלמד ועבד נחשבים לנכס משותף ששייך לשני בני הזוג כאחד.

      כיצד ניתן לאמוד מוניטין?

      כאשר מבוצעת חלוקת רכוש במסגרת הליך הגירושין נבחן שיעורם של כלל הנכסים המשופים. כאמור, במצב דברים שכזה נכסי הקריירה והמוניטין נכללים גם הם. לשם כך נדרשים בני הזוג להעריך את השווי הכלכלי של המוניטין ונכסי הקריירה שצבר בן הזוג שיצא ללמוד ולעבוד בסיועו ובאמצעותו של האחר.
      בכדי לאמוד את שיעורו של המוניטין ושל נכסי הקריירה שצבר אחד מבני הזוג הגדירה הפסיקה מספר עקרונות שלאורם ייבחן כושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג עם המוניטין ונכסי הקריירה או בהיעדרם:

      • נכסי קריירה ומוניטין הוגדרו בפסיקה כנכסים שניתן לכמת לכדי שיעור כספי.
      • במסגרת הלכת השיתוף הקובעת את האופן שבו תבוצע חלוקת הנכסים בין בני הזוג במסגרת גירושין, מדובר גם על פירות התועלת הכלכלית. כחלק מהלכה זו השיתוף מבוצע לא רק בנכסים פיזיים אלא גם בנכסי מוניטין וקריירה.
      •  כאשר דנים על חלוקת הרכוש יש מקום לדון גם על רווחים ותועלת שהופקו במסגרת הנישואין בעקבות סיוע או תמיכה של בן הזוג האחר. לפי עקרון זה ראוי שבן הזוג שתמך באחר וסייע לו להתפתח יהנה גם הוא מהפירות שנוצרו כתוצאה מתמיכתו.
      • ישנה התחשבות באורך מערכת היחסים שניהלו בני הזוג. כלל שמערכת היחסים ארוכה יותר כך גם "זכאי" בן הזוג התומך להינות יותר מנכסי הקריירה של האחר.
      • ישנה התחשבות ביכולת ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג לאחר ביצוע הגירושין, זאת תוך התייחסות לנתונים אישיים של כל אחד מהם כמו גיל, השכלה וניסיון תעסוקתי.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף