FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
FreeLawAdvices_MainPic שוקלים להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    איך מתחילים הליך גירושין ובמה זה כרוך

    למרות שגירושין היא תופעה מוכרת ונפוצה בישראל, זוגות רבים המעוניינים להתגרש, לא יודעים איך מתחילים הליך גירושין ובמה זה כרוך. במאמר זה אציג את התשובות לשאלות אלה.

    תוכן עניינים

    בקשה ליישוב סכסוך

    בשנים האחרונות, קידמה הכנסת הליך חקיקתי בשם "בקשה ליישוב סכסוך", שמטרתו להקל על סכסוכים משפטיים במשפחה, ובעיקר על הליכי גירושין.

    עקב כך, עוד בטרם מתנהל דיון באחת מהערכאות שלהן הסמכות לנהל את הליך הגירושין (ביה"ד הדתי, וביהמ"ש לענייני משפחה – עליהן ארחיב בהמשך), המעוניין להתגרש צריך להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הזוג מקיים, ב-45 הימים הראשונים להליך, ארבע פגישות מהו"ת (מידע, הערכה ותיאום), עם אנשי מקצוע של הערכאה הנבחרת, כדי שהאחרונים יבינו מהם הנושאים שעליהם מסכים הזוג ומהם הנושאים שעליהם הוא חלוק.
      ניתן להאריך שלב זה ב-15 ימים נוספים, אם אנשי המקצוע מוצאים לנכון לעשות כן.

      אחר-כך, ניתנים חמישה ימים שבמהלכם כל צד צריך לומר האם הוא מעוניין להמשיך ולנסות להגיע להסכמות מבלי שיהיה דיון באחת מהערכאות. 15 הימים שלאחר מכן מכונים "תקופת צינון". במהלכם אין כל התקדמות בהליך.
      ב-15 הימים שלאחר תקופת הצינון, יש "זכות קדימה" – הראשון שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך יכול להחליט מהי הערכאה שתדון בתביעה העיקרית.

      בחירת ערכאה

      כאמור, בישראל, לשתי ערכאות הסמכות לנהל את הליך הגירושין: ביה"ד הדתי, ע"פ דת בני הזוג (אם שני בני הזוג יהודים – ביה"ד הדתי יהיה ביד"ר), וביהמ"ש לענייני משפחה.

      אדם המעוניין להתגרש מבן זוגו, צריך לבחור איזו ערכאה מבין השתיים תנהל את הליך הגירושין שלו. אם הוא מעוניין שביד"ר ינהל הליך זה, עליו להגיש לערכאה זו כתב תביעה הכולל את העילות לגירושין (כלומר, הסבר מדוע הוא מעוניין להתגרש), וכן את ההוכחות והעדויות לקיומן. עילות נפוצות הן קיום יחסי מין של בן הזוג השני עם אחר, אלימות פיזית/מילולית מצד בן הזוג השני, עקרות ועוד. בנוסף, הוא יכול לבקש שביד"ר ידון בעוד נושאים הקשורים להליך הגירושין, כמו משמורת על הילדים, חלוקת רכוש ומזונות. פתיחת תיק גירושין בביד"ר כרוכה בתשלום 450 ₪.

      אם הוא מעוניין שהערכאה שתנהל את הליך הגירושין שלו היא ביהמ"ש לענייני משפחה, עליו להגיש תביעה נפרדת באשר לכל נושא שבו הוא מעוניין שערכאה זו תדון (כמו, כאמור, משמורת על הילדים, חלוקת רכוש ומזונות). כלומר, לביהמ"ש לענייני משפחה לא מגישים בקשה לפתיחת תיק גירושין. בנוסף, ערכאה זו לא דורשת הוכחת עילה לגירושין.

      פתיחת תיק גירושין בערכאה זו כרוכה בתשלום 438 ₪, אם הבקשה מוגשת באופן חד צדדי. תביעת משמורת על ילדים כרוכה בתשלום של כ-550 ₪, מחיר תביעה לחלוקת רכוש לא ירד מסכום זה, ותביעת מזונות ילדים עולה כ-300 ₪.

      לסיכום, אדם המעוניין להתגרש צריך להגיש בקשה ליישוב סכסוך. בסוף הליך זה, הוא יכול להחליט מהי הערכאה שתדון בתביעה העיקרית – ביד"ר, אליו יש להגיש כתב תביעה הכולל את העילות לגירושין והוכחות לקיומן, וכן ניתן לבקש שידון בנושאים נוספים הקשורים להליך הגירושין, או ביהמ"ש לענייני משפחה, אליו יש להגיש תביעה נפרדת באשר לכל נושא שבו יש שאיפה שערכאה זו תדון.

      אנחנו עושים מאמץ שהתוכן המקצועי המופיע באתר freelawadvices יהיה מדויק, עדכני ויעיל. יחד עם זאת, האמור אינו תחליף לייעוץ פרטי עם עורך דין ואין להסתמך על המידע מבלי להתייעץ עם איש מקצוע.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2315790 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף